Thursday, November 29, 2012

8 Cara Buat Pelayar Google Chrome anda lebih lebih cepat

oleh Yudi, Geeker's Magazine
sumber:  http://www.geekersmagazine.com/2011/02/18/how-to-make-google-chrome-faster/

 

Ia adalah fakta yang tidak dapat dinafikan bahawa Google Chrome adalah salah satu pelayar web yang paling pesat pada masa ini. Ia menyajikan laman web pada kelajuan yang sangat cepat dari pelayar yang lain hadir di pasaran kini. Google Chrome menjimatkan masa dan meningkatkan produktiviti anda. Walau bagaimanapun, sebagai suatu aplikasi, ia juga mendapat kesan hari demi hari dari segi kedua-dua kelajuan dan prestasi yang disertai dengan beberapa mesej ralat pelik. Walau bagaimanapun, ada banyak sebab-sebab di sebalik itu, tetapi yang paling mungkin ia berlaku kerana:
1. Kita terus memasang beberapa add-on Firefox untuk meningkatkan fungsi tetapi tidak buang mereka selepas penggunaan, ia meletakkan banyak penekanan terhadap prestasinya.

2. Kita tidak menukar pilihan lalai (default) di mana  pelayar lain memuatkan dengan banyak pautan sejarah pelayaran dan maklumat lain seperti login borang, cookies, sejarah sesi dan lain-lain dan ini semua melambatkan kelajuan bekerja pelayar.


Di sini kami menyediakan beberapa cara untuk mempercepatkan Google Chrome Browser anda.

1. Buat Chrome anda lebih laju dengan sambungan FastestChrome



FastestChrome adalah sambungan mesra chrome dari pembuat popular sambungan Firefox, FastestFox yang membolehkan pengguna untuk menjimatkan masa semasa melayari dan mencari maklumat di web. Sambungan FastestChrome berfungsi dengan menambah pelbagai fungsi carian tambahan iaitu penyemak imbas anda apabila anda menyerlahkan (highlight) perkataan atau frasa, gelembung pop-up akan muncul dengan pilihan carian tambahan.


2. Padam Sejarah dan Data yang tidak digunakan

Ini adalah benar-benar mempengaruhi prosedur untuk membuat pelayar anda laju dengan membuang semua sejarah lama dan data yang tidak diperlukan kita. Mari lihat bagaimana untuk melakukan ini.

Buka Google Chrome dan tekan Ctrl + Shift + Delete bersama-sama, pop-up seperti yang ditunjukkan di bawah akan muncul, di sini anda boleh didapati banyak pilihan untuk memadam data dan sejarah pelayaran anda sehingga tempoh masa yang tertentu. Buat pilihan dan pergi untuk itu!




3. Nyahsemak teknologi DNS Pra-Fetching 
*cara ini sesuai untuk google chrome versi lama

teknologi DNS pra-Fetching adalah berpusat di sekitar untuk memperbaiki cara laman web dimuatkan. Kadang-kadang ciri ini tidak berfungsi dengan betul yang boleh membawa kepada beberapa masalah seperti pelayar anda boleh tersekat semasa memuatkan laman web atau menunjukkan mesej ralat yang berbeza seperti " The webpage at http://www.xyz.com  might be temporarily down or it may have moved permanently to a new web address".  Here are some suggestions:  Reload this web page later.” or "Resolving Host". Berikut adalah helah Google Chrome yang cukup mudah untuk menyelesaikan isu ini dan memberi lebih cepat pengalaman melayari.:

  1. Buka Google Chrome.
  2. Klik ikon sepana yang terletak di sebelah kanan pelayar.
  3. Klik Option dan memilih tab Under The Hood dengan mengklik padanya.
  4. Dalam Privacy section, Hilangkan tanda  Use DNS pre-fetching untuk meningkatkan prestasi pemuatan halaman.
  5. Klik Butang Close.
  6. Restart Google Chrome.

4. Gunakan kemudahan Speed Dial dalam Google Chrome



Speed ​​Dial menjimatkan banyak masa anda semasa menggunakan Chrome. Ia boleh digunakan dengan menggantikan lalai tab "halaman baru" di Chrome dengan logo dari laman web yang paling kerap dilawati dan kegemaran anda. Ia juga memberikan wajah baru dan lebih baik untuk Tabs anda, dengan ini anda boleh menikmati reka bentuk yang cepat dan intuitif. Dengan menggunakan speed dial, anda tidak perlu untuk menulis alamat lengkap laman web dan dengan visual memasukkan alamat web anda, pengalaman pelayaran anda akan menjadi lebih cepat dalam Chrome.


5. Gunakan sambungan Smooth Gestures untuk mempercepatkan pelayaran anda pada Chrome



Smooth Gestures adalah sambungan isyarat Tetikus sempurna untuk Chrome, yang membolehkan anda menggunakan isyarat tetikus dan  papan kekunci untuk pintasan navigasi lebih cepat sambil melayari internet. Mendapat apa-apa maklumat dalam talian dengan menggunakan tetikus dan papan kekunci tidak pernah jadi lebih cepat. Pasang  Smooth Gestures yang membolehkan anda untuk menggerakkan tetikus sambil memegang butang kanan tetikus untuk mencetuskan tindakan, seperti navigasi halaman atau pengurusan tab. Ia menyokong isyarat pepenjuru, Menyegerakkan / import / eksport tetapan, klik-dan-seret (Mouse Gesture), isyarat klik-dan-gelek (scroll Gesture), klik-dan-klik (rocker gesture), dan pintasan papan kekunci .

6. Gunakan Quick Tab untuk menguruskan pelbagai tab yang anda buka 

Quick Tab adalah satu lagi sambungan meningkatkan kelajuan untuk Google Chrome. Ia adalah pelayar tab pengurusan berdasarkan " Recent Files " pemilih cepat. Ia memberikan gambaran kecil visual (dipanggil thumbnail) semua tab terbuka anda. Ini menjadikan ia lebih mudah untuk mencari laman web yang anda mahu lihat. Tab Pantas membolehkan anda untuk bergerak dengan cepat antara tab yang digunakan baru-baru ini tanpa memerlukan penggunaan tetikus anda.


7. Gunakan sambungan Adblock untuk mempercepatkan masa loading laman

Ini adalah sambungan popular Google Chrome yang akan membersihkan semua iklan menjengkelkan hadir di laman web seperti laman web iklan percuma sepenuhnya. Dengan sambungan ini, halaman akan memuatkan lebih cepat kerana ia tidak perlu untuk memuatkan grafik pengiklanan yang sering datang dari pelayan pihak ketiga.


8. Gunakan Cleeki untuk menguruskan tugas-tugas carian anda



Cleeki merupakan satu lagi sambungan untuk mempercepatkan chrome. Jika anda perlu untuk memulakan carian / share / menerbitkan tugas yang berdasarkan mana-mana kandungan dalam pelayar anda.anda hanya pilih beberapa teks, dan Cleeki boleh mencari / berkongsi / menyiarkan kandungan dan pratonton keputusan dengan segera. Cleeki juga boleh pratonton pautan tanpa membuka tetingkap / tab baru .

----------------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: ni baru ciptaan manusia; berbagai cara mengelat boleh dijumpai. yang ciptaan Allah, lagilah berbagai-bagai dan masih lgi tidak dijumpai manusia yang paling cerdik. :)................. selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment