Tuesday, November 27, 2012

8 Ciri-ciri Berguna Dan Kurang Dikenali Dalam Microsoft Office Word 2010

OLEH SHOUMESH PADA 29 DISEMBER, 2011
sumber: http://www.troublefixers.com/useful-features-of-microsoft-office-word-detailed-tutorial/

Microsoft Office suite mengandungi banyak produk seperti Microsoft Access, Microsoft Power Point, Microsoft Office Excel, Microsoft Publisher, Microsoft Office Word , Microsoft OneNote, Microsoft Outlook dan banyak lagi. Hari ini saya akan memberitahu anda tentang beberapa ciri-ciri yang berguna Microsoft Word 2010.
Termasuk Screenshot dan Klip Skrin Dalam Windows Dalam Dokumen Word



Microsoft memperkenalkan ciri baru pada Word 2010 iaitu ciri screenshot. Ciri screenshot dalam Microsoft Word akan membolehkan anda untuk mengambil screenshot mana-mana tetingkap yang sedang terpapar dalam anda Windows PC. Ciri ini boleh didapati di dalam menu Insert. Apabila anda akan klik pada ciri Screenshot dalam Word 2010, ia akan membuka tetingkap kecil yang akan mempunyai screenshot semua tingkap yang anda telah dibuka dan anda boleh memilih mana-mana satu daripada mereka. Pilihan yang terbaik ciri Screenshot ini adalah pilihan Screen Clipping. Apabila anda klik pada pilihan ini, Tetingkap Microsoft Word anda akan dikurangkan dan tetingkap resizable akan terpapar pada tetingkap yang hanya di sebalik Microsoft Word supaya anda boleh mengambil screenshot dengan mengubah saiz tetingkap.
Alat Penyunting Gambar Dalaman Dalam Microsoft Office Word 2010



Microsoft Word juga memperkenalkan ciri baru untuk mengedit gambar. Apabila anda memasukkan gambar dalam Microsoft Word, ia akan menunjukkan kepada anda pilihan  Picture Tools, yang ditunjukkan oleh anak panah. Terdapat pelbagai pilihan baru yang diperkenalkan dengan ciri ini  Color, Corrections, Artistic Effects dan banyak lagi. Dalam tetingkap atas anda boleh melihat tetingkap pilihan dibuka untuk  Artistic Effects yang mempunyai kesan yang dipratentukan banyak dengan cara yang sama ia adalah disediakan bagi  Color and Corrections.

Text Effects and Word Arts Dalam Microsoft Word 2010



Pilihan WordArt adalah sentiasa ada dengan Microsoft Word tetapi dengan versi ini Microsoft Word, ia benar-benar dirombak. Anda boleh melihat ia mempunyai cara yang lebih baik menunjukkan kesan. Dan pelbagai jenis kesan yang tersedia  Shadow, Reflection and Glow. Anda juga boleh mengubah bayang-bayang dalaman dan luaran.

Buang Latar Belakang Imej Dalam Microsoft Office Word 2010



Buang Latar belakang adalah juga satu ciri baru yang diperkenalkan dengan Tools Picture dalam Microsoft Word 2010. Pilihan ini akan membolehkan anda untuk membuang latar belakang untuk bahagian yang dipilih imej.



Ini adalah tetingkap yang dibuka apabila anda akan klik pada  Background removal tool dan ia akan membolehkan anda untuk membuang latar belakang imej. Pertama, anda akan perlu untuk memilih kawasan imej dalam gambar yang mana anda mahu untuk membuang latar belakang. Kawasan dalam warna ungu akan dipadamkan dan anda hanya akan dibiarkan dengan imej. Imej yang anda dapat boleh dicantikkan selanjutnya ditala dengan menggunakan opsyen yang ditunjukkan oleh anak panah dalam imej di atas.

Sesuaikan Reben dan Menu Microsoft Word 2010 



Microsoft Office 2010 telah menambah Reben kepada semua  Office programs, termasuk Outlook dan OneNote. Kini Reben akan memberikan anda kawalan untuk mengedit apa barangan yang muncul pada tab, dan ia juga akan membolehkan anda untuk menambah tab anda sendiri dan meletakkan arahan kegemaran anda dalam bahawa tab. Dalam usaha untuk menyesuaikan semua yang anda perlu lakukan adalah klik kanan dan pilih Customize pilihan Reben. Ini akan membuka kotak dialog untuk anda yang akan membolehkan anda untuk membuat tab Ribbon baru dan menambah atau mengeluarkan arahan daripada tab yang sedia ada dan untuk tab baru serta.

Akses Pantas Toolbar Bagi Pilihan Lazim Digunakan Dalam MS Word 2010


Tangkas Embed Objek, Files, Persembahan Dll Dalam MS Word 2010

Microsoft Word juga akan membolehkan anda untuk menyesuaikan  Quick Access Toolbar. Secara lalai, ia menunjukkan tiga pilihan yang dipilih Save, Undo dan Redo. Tetapi ia boleh disesuaikan untuk menunjukkan lebih banyak pilihan pilihan anda.



Microsoft Word 2010 juga akan membolehkan anda untuk menambah Microsoft Power Point persembahan atau Adobe PDF ke dokumen Word ini. Anda akan mendapat pilihan ini dalam menu Insert dengan mengklik pada pilihan Objek, dibulatkan dengan warna merah dalam imej di atas.

Simpan Mana-mana Dokumen Word Sebagai PDF File atau Publish PDF Menggunakan MS Word 2010



Microsoft word juga akan membolehkan anda untuk menukar Dokumen Word ke dalam dokumen PDF. Ciri ini bukanlah sesuatu yang baru tetapi ia amat penting bagi saya. Anda akan mendapat pilihan ini apabila anda pergi ke pilihan "Save As" dalam menu File. Dalam dropdown jenis fail Save As, ia akan menunjukkan kepada anda pilihan untuk format PDF. Anda boleh memilih untuk menyimpan dokumen Word dalam format PDF.

-------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: kadang-kadang tidak penting anda mengetahui semua selok belok perisian, yang penting adalah anda boleh menyelesaikan tugasan dengan cepat dan mudah..... selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment