Thursday, November 22, 2012

Buat Windows 8, Windows 7 atau bootable lama USB Pen Drive atau Cakera Keras Luar Untuk Pasang Windows

OLEH SHOUMESH PADA 22 DISEMBER, 2011
sumber: http://www.troublefixers.com/make-bootable-usb-pen-drive-or-dard-disk-drive-with-windows-8-7-vista-xp-installation-setup/

Dalam usaha untuk memformat cakera keras komputer anda dan memasang semula Sistem Operasi di dalamnya, anda perlu CD bootable atau USB Drive. CD bootable diperlukan untuk memasang Windows pada komputer. Tetapi hari ini saya telah mendapat satu perisian yang dinamakan WinUSB Maker yang akan membantu anda untuk menukar pemacu USB ke dalam pemacu USB bootable supaya anda akan dapat untuk memasang Windows menggunakan ia. Perisian ini juga akan membantu anda untuk membuat bootable CD dan DVD untuk pemasangan Windows. Aplikasi perisian boleh digunakan untuk menulis dan mewujudkan imej ISO ke pemacu USB menjadikan ia pemacu USB bootable. Perisian ini menyokong cakera keras luaran sehingga kepada satu terabyte dan ia adalah sangat mudah dan mudah untuk beroperasi.



Ini adalah tetingkap pertama yang akan terpapar apabila anda akan menjalankan perisian untuk kali pertama selepas memuat turun dan memasang ia. Perisian tidak memerlukan pemasangan apa-apa dan akan berjalan secara langsung dari fail exe yang anda akan mendapat selepas mengekstrak fail ZIP. Antara muka pengguna perisian adalah sangat mudah dan mudah untuk memahami untuk semua orang. Ia mempunyai pelbagai pilihan seperti Disk Setup Folder boot yang akan membolehkan anda untuk memilih fail persediaan, Cakera GRLDR boot yang akan membolehkan anda untuk membuat cakera boot GRLDR, sandaran cakera penuh akan membantu anda mengambil kembali sehingga memandu keseluruhan, Imej ISO bootable Cakera akan membolehkan anda untuk membuat satu bentuk cakera boot imej ISO, Cakera boot DOS akan membantu anda untuk membuat cakera boot atau cakera yang anda boleh lari dari memulihkan perintah segera dan Penuh memandu akan membantu anda untuk memulihkan cakera yang anda mengambil sandaran menggunakan pilihan sandaran memandu Penuh.

Perisian akan mengesan pemacu USB secara automatik. butang  Browse Setup Folder akan membantu anda untuk melayari folder atau drive atau imej ISO mengikut opsyen yang anda pilih dalam fungsi menggunakan butang radio. Terdapat juga butang Refresh untuk menyegarkan perisian untuk mengesan apa-apa pemacu USB yang anda baru-baru ini telah disambungkan. Butang Jadikan ia boot akan memulakan proses yang pernah anda akan memilih. Perisian itu serasi dengan Windows 8 , Windows 7 , Windows Vista, dan Windows Server juga. Aplikasi itu serasi dengan kedua-dua 32-bit serta 64-bit versi od sistem operasi. Permohonan hanya mempunyai salah satu prasyarat kecil yang ia memerlukan  .NET Framework v3.5.

Muat Turun WinUSB Maker 

-----------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: adalah sangat disarankan masing2 mempunyai satu pendrive/thumbdrive bootable Windows. ini kerana banyak punca-punca yang boleh menyebabkan Windows anda tidak boleh dibuka/berfungsi dengan baik...... selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment