Saturday, November 24, 2012

Tentukan Tempat Muat Turun Berbeza untuk Berlainan Jenis Fail

OLEH SHOUMESH PADA 27 DISEMBER 2011
sumber: http://www.troublefixers.com/now-specify-different-download-locations-for-different-types-of-files/

Dalam setiap pelayar terdapat pilihan untuk mengkonfigurasi lokasi muat turun. Dalam Mozillas, pelayar Firefox juga ada pilihan untuk menentukan lokasi muat turun di mana semua fail akan dimuat turun. Manakala yang lain tiada terdapat lagi opsyen yang tersedia untuk menyesuaikan proses muat turun. Kadang-kadang pengguna tidak mahu semua fail mereka dimuat turun ke lokasi yang sama, mereka mahu untuk menyesuaikan proses dan mempunyai fail yang dimuat turun ke lokasi muat turun berbeza. Hari ini saya telah mendapat satu perisian yang dinamakan Automatic Save Folder yang akan membantu anda untuk menyesuaikan lokasi muat turun pelbagai jenis fail berdasarkan jenis fail tetapi perisian ini hanya disediakan untuk Mozilla Firefox.

Permohonan ini secara automatik akan menyusun fail anda kerana ia akan menyimpan jenis fail yang berbeza di lokasi yang berbeza. Aplikasi itu bukan sahaja akan membolehkan anda untuk menapis fail yang dimuat turun oleh jenis fail tetapi juga dengan nama domain. Terdapat pilihan yang ada dalam permohonan untuk menggabungkan kedua-dua pilihan serta. Dalam kes anda memuat turun lagu-lagu, video dan imej kerap dari internet anda boleh menentukan lokasi yang berbeza untuk download semua fail-fail yang dimuat turun supaya semuanya masih disusun.



Ini adalah tetingkap utama  Automatic Save Folder. Ia mempunyai lima tab iaitu  Filters, Options, Dynamic Folders, Help and About. Dalam Tab pertama, Filters, anda akan mendapat pilihan untuk membuat penapis untuk lokasi muat turun pelbagai berdasarkan jenis fail dan nama domain.Anda juga boleh mengedit pilihan yang telah dibuat dengan memilih mana-mana catatan yang anda telah dibuat dan kemudian klik pada butang Edit. "+" Dan "-" butang digunakan untuk menambah dan membuang kemasukan ke Filters. Dalam tab Filters terdapat pilihan di mana anda boleh menentukan lokasi muat turun fail jika ia tidak sepadan dengan mana-mana jenis fail dan catatan nama domain ditambah.



Tetingkap di atas akan terpapar apabila anda akan mempunyai untuk Mengedit penapis yang sedia ada atau anda perlu menambah penapis baru. terdapat 5 pilihan dalam filters untuk menentukan nama domain atau Filename atau kedua-duanya. Terdapat tab help di bawah yang akan memberitahu anda bagaimana untuk menentukan jenis fail berganda dalam satu penapis. Dalam kes anda memerlukan lebih banyak bantuan, anda boleh klik pada butang Regexp Help yang akan memberi anda lebih banyak bantuan mengenai bagaimana untuk membuat ungkapan biasa dan bagaimana untuk menggunakannya.


Muat turun Automatik Folder Simpan.

-----------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: untuk pelayar lain, biasanya akan diadakan fail "Download" dalam fail username anda. selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment