Tuesday, November 20, 2012

Panduan Ringkas Untuk Kongsi Folder Pada Sebuah PC Windows 7 Dengan PC lain Dalam Rangkaian

OLEH SHOUMESH PADA 19 DISEMBER 2011
sumber: http://www.troublefixers.com/quick-guide-to-share-a-folder-on-a-windows-7-pc-with-other-pcs-on-network/

Kadang-kadang semasa anda disambungkan pada rangkaian di pejabat, kolej, sekolah atau di kawasan anda, anda perlu berkongsi beberapa fail dan folder dengan seseorang dan apabila anda cuba untuk berkongsi anda boleh mendapat ralat yang mengatakan  “Your folder can’t be shared” . Jadi hari ini saya akan memberitahu anda langkah-langkah untuk berkongsi folder anda pada Windows 7 .



Apabila anda akan melakukan klik kanan pada folder yang anda ingin berkongsi dan drop down tetingkap, tetingkap akan terbuka dengan banyak pilihan seperti yang ditunjukkan dalam imej di atas. Apabila anda menavigasi  “Share with” pilihan. Ia memberikan anda tiga lagi pilihan;  Nobody, Homegroup (Read), Homegroup (Read/write) and Specific people.  Apabila anda akan memilih mana-mana empat pilihan ini, anda akan mendapat mesej ralat mengatakan  “Your folder can’t be shared”.



Jadi untuk berkongsi folder apa yang anda perlu lakukan adalah klik kanan pada folder yang anda perlu berkongsi maka drop down tetingkap akan membuka. Pilih dan klik pada pilihan Properties dalam tetingkap jatuh. Satu tetingkap properties akan terbuka dengan semua jenis properties tentang folder seperti  Location, Previous Version, Customize, General, Sharing and Security.



Pilih tab Sharing dalam tetingkap Properties dan klik pada butang Advanced Sharing dalam tetingkap di bawah tetingkap yang ditunjukkan oleh anak panah.



Tetingkap di atas akan terpapar apabila anda akan klik pada butang Advanced Sharing. Kemudian anda akan perlu untuk memeriksa kotak semak untuk berkongsi folder ini dan kemudian tekan butang OK dan anda akan dapat untuk berkongsi folder ini. Jika folder anda masih tidak dikongsi ada boleh menjadi masalah dengan dengan anda perkhidmatan Windows . Klik pada butang Start dan kemudian taipkan "services.msc" di kotak carian dan periksa perkhidmatan berikut sama ada mereka aktif dan sama ada mereka bersedia untuk Bermula Automatik.
  • DHCP Client
  • DNS Client
  • Network Location Awareness
  • UPnP Device Host
  • Server
Jika perkhidmatan ini dikonfigurasi dengan betul, maka anda akan perlu untuk memulakan semula komputer anda dan semak sama ada anda mampu untuk berkongsi folder atau tidak. Jika anda masih menghadapi isu tidak dapat untuk berkongsi folder anda maka anda mungkin mempunyai masalah kebenaran. Dalam usaha untuk menyelesaikan masalah kebenaran anda akan perlu mengambil pemilikan folder yang anda ingin berkongsi dan kemudian anda perlu untuk mencuba lagi.



Terdapat satu lagi pilihan yang perlu dihidupkan untuk sambungan rangkaian semasa barulah anda akan dapat untuk berkongsi folder anda. Opsyen ini boleh dihidupkan dengan membuka Control Panel. Kemudian pergi  Network and Sharing Center. Kemudian pilih  current connection dengan mengklik padanya ditunjukkan oleh anak panah.



Tetingkap di atas akan terpapar apabila anda akan klik pada sambungan semasa sekarang klik pada butang Properties.



Selepas itu pergi ke tab Networking dan pastikan bahawa   File and Printer Sharing for Microsoft Networks diperiksa.

untuk lebih lanjut....

Masalah Dalam Perkongsian Fail Antara Windows 7 dan Windows Vista / XP

-------------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: pastikan anda berkongsi apa yang perlu sahaja dan matikan perkongsian apabila sudah tamat. walaupun ia nampak remeh, ia mungkin satu peluang besar bagi penjenayah siber sekarang. jaga-jaga, ada mata yang memerhati (gaya Kiah Propa)

No comments:

Post a Comment