Friday, November 23, 2012

Gunakan Banyak Profil Pengguna Dalam Google Chrome

OLEH SHOUMESH PADA 26 DISEMBER, 2011
sumber: http://www.troublefixers.com/how-to-use-multiple-user-profiles-in-google-chrome/

Kadang-kadang kita perlu untuk menjaga kerja dan pelayar peribadi yang berbeza seperti yang kita perlu untuk mengekalkan privasi antara perkara kerja dan perkara-perkara peribadi. Pelayar rumah anda boleh digunakan oleh sesiapa sahaja yang akan login ke sistem anda supaya anda mempunyai untuk menyimpan kerja anda dan pelayar peribadi berbeza. Dalam kes anda menggunakan Google Chrome yang menjadi pelayar yang paling popular pada hari ini dan kini anda tidak mahu beralih kepada pelayar yang berbeza hanya kerana anda tidak boleh menggunakan pelayar kerja-kerja yang sama untuk kegunaan peribadi maka saya telah mendapat penyelesaian untuk anda masalah. Hari ini saya akan memberitahu anda bagaimana untuk bagaimana untuk menggunakan profil berganda dalam Google Chrome supaya anda boleh mengkonfigurasi ia untuk Kerja serta penggunaan Peribadi.



Jadi mari kita mulakan dengan langkah-langkah untuk mengkonfigurasi Google Chrome untuk profil berganda. Langkah pertama adalah untuk klik pada butang tetapan di sudut atas sebelah kanan pelayar. Ikon pada butang sepana. Apabila anda klik pada butang, pop-up menu akan terpapar dengan banyak pilihan seperti  New Tab, New Window, New incognito window, Bookmarks, Edit, Zoom, Find, Print, Tools, History, Downloads, Options dan banyak lagi. Anda akan perlu untuk memilih Options dan klik di situ.



Apabila Anda klik pada Opstions, tetingkap baru akan terbuka. Tetingkap ini dibahagikan kepada dua bahagian, sebelah kiri tetingkap mempunyai empat pilihan, anda perlu memilih Personal Stuff. Dalam pilihan Personal Stuff yang disediakan untuk anda adalah  Sign In, Users, Passwords, Autofill, Browsing Data and Themes. Anda perlu untuk memilih pilihan  Users. Klik pilihan  Users pada butang Add New User untuk Tambah pengguna baru dan menambah profil baru untuk pelayar Google Chrome sedia ada.



Tetingkap ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana pilihan Users kelihatan seperti selepas anda telah menambah sebuah profil pengguna baru untuk ia. Anda boleh menambah apa-apa bilangan pengguna baru di Google Chrome sama.



Ini adalah tetingkap yang akan terpapar apabila anda pilih profil. Apabila anda akan klik pada muka yang diberikan kepada setiap profil ia akan membuka drop down menu dari mana anda boleh pilih profil yang anda mahu untuk memilih dan bekerja atas. Jadi kita hanya melihat bagaimana mudah ia adalah untuk menambah profil berganda dalam Google Chrome.
---------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: walaupun ia boleh digunakan oleh ramai orang dalam satu pelayar, hadkan siapa yang boleh melayarinya untuk menjaga privasi anda... selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment