Thursday, November 8, 2012

Tutup Tab Yang Tidak Digunakan, Tidak Aktif Yang Dibuka Dalam Firefox Mengurangkan Beban RAM & Melajukannya (BT)

OLEH SANDEEP PADA 1 NOVEMBER, 2011

Seperti yang kita semua tahu, pelayar web adalah salah satu utiliti penting dalam sistem kami untuk mengakses dan melayari laman web. Seiring dengan ini, kita juga tahu bahawa pelayar web menggunakan banyak ruang Ram dalam sistem anda dan oleh itu ia juga boleh mengakibatkan melambatkan kelajuan dan prestasi keseluruhan sistem. Antara pelayar web yang berbeza boleh didapati hari ini, Firefox pelayar web masih dilihat oleh banyak pihak sebagai pemakan RAM dan program yang menolak penggunaan RAM pada konfigurasi banyak kepada had, yang tidak di semua baik berkenaan kehidupan sistem. Walaupun, ia tidak 100% betul kerana ujian baru-baru ini dijalankan untuk menunjukkan yang sama bahawa sesetengah pelayar web lain yang terdapat di pasaran mengambil ruang yang lebih berbanding dengan Firefox.

Namun, pemaju Firefox telah mula melaksanakan ciri-ciri dalam pelayar untuk meningkatkan penggunaan memori dan prestasi, supaya ia boleh menjadi cahaya dan ia mungkin mengambil ruang yang kurang berbanding dengan versi terdahulu. Walaupun, terdapat telah banyak perubahan dan banyak ciri-ciri baru telah pun ditambah, tetapi antara ciri-ciri baru diperkenalkan, seseorang yang menghalang loading semua tab semasa sesi memulihkan pada pelayar memulakan. Serupa dengan ciri ini satu lagi telah diperkenalkan, yang kita akan membincangkan hari ini kerana ia boleh mempercepatkan pelayar memulakan yang besar dan mengurangkan penggunaan RAM yang awal serta.


Sebagai berkata, ciri-ciri yang sangat serupa dirancang untuk versi Firefox yang akan datang yang pemaju mengatakan bahawa mereka mempunyai rancangan untuk mengintegrasikan ciri ini ke dalam pelayar yang dipunggah tab dalam pelayar selepas tempoh tidak aktif. Ia pasti akan membebaskan beberapa memori tetapi juga bermakna bahawa ia akan mengambil masa yang lama untuk mengaktifkan tab lagi, yang pengguna mungkin tidak suka.



Sekarang, jika kita melihat ke dalam ini maka kita boleh melihat bahawa add-on Firefox dorman menambah ciri Firefox masa depan kepada versi semasa pelayar dan boleh mengurangkan penggunaan memori sedikit.Walaupun, pemaju telah dinyatakan dengan jelas bahawa ia harus dianggap hanya sebagai eksperimen add-on yang boleh menyebabkan isu-isu pada sesetengah sistem. Jadi, pengguna perlu sedikit berhati-hati semasa menggunakan ia.

Ini add-on hanya dipunggah tab selepas lima minit tidak aktif, sekali gus mengurangkan penggunaan memori sedikit. Walaupun, ini selang masa telah ditubuhkan untuk 5 minit secara lalai, tetapi pengguna Firefox bila-bila masa boleh mengubah selang dalam Firefox about: config konfigurasi. Dalam bahawa keutamaan extensions.dormancy.TabDormancyAgeMs mentakrifkan masa tab perlu aktif untuk dipunggah, keutamaan extensions.dormancy.TabCheckIntervalMs selang memeriksa. Satu boleh melihat bahawa kedua-dua nilai yang ditetapkan untuk lima minit secara lalai.

Walaupun, ia boleh membuktikan membantu tetapi masih salah satu perkara yang pelik yang kami mendapati bahawa anda tidak akan sentiasa melihat keuntungan, atau pengurangan dalam RAM untuk menjadi tepat. Ia biasanya lebih mudah untuk memulakan semula pelayar untuk pengurangan lebih besar penggunaan RAM oleh pelayar web, maka dengan menggunakan ia. Jadi, pengguna boleh memberikan ia mencuba dan mungkin melihat jika ia sesuai dengan mereka.

Muat Dormancy add-on

---------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: Firefox memang menggunakan RAM banyak untuk lajukan browser. jadi amatlah sesuai menggunakan perisian ini.... nak senang lagi, gunakan browser lain. :)


No comments:

Post a Comment