Saturday, December 1, 2012

Semak Jenis Fail Yang Tiada Sambungan

OLEH SHOUMESH PADA JANUARI 3, 2012
sumber: http://www.troublefixers.com/open-files-without-any-valid-file-extension/

Kadang-kadang kita akan terjumpa fail-fail di dalam komputer yang kita tidak tahu program yang sesuai untuk membukanya. ini menunjukkan sambungan fail ini telah hilang. Dan seperti yang kita semua tahu, adalah sambungan fail yang menentukan aplikasi yang akan digunakan untuk membuka fail tersebut. Kadang-kadang kita akan terjumpa fail yang mungkin tidak mempunyai apa-apa sambungan pada semua jenis untuk fail tersebut. bagaimana anda akan menentukan aplikasi yang akan digunakan untuk membuka jenis fail ini. Oleh itu hari ini saya telah mendapat aplikasi freeware bernama TrIDNet yang akan membantu anda untuk menentukan aplikasi yang akan digunakan untuk membuka jenis fail tertentu.


Aplikasi ini akan membantu anda untuk mengenal pasti aplikasi yang mana anda boleh membuka fail yang mungkin mempunyai sambungan atau mungkin tidak mempunyai sambungan. Jika fail tidak mempunyai sambungan, maka tandatangan fail boleh digunakan untuk mengenal pasti format fail itu. Setiap jenis fail mempunyai tandatangan yang unik dan standard dan data ini disimpan dalam fail sahaja. Terdapat banyak aplikasi yang boleh membaca tandatangan dari fail dan menentukan format fail walaupun apabila terdapat tiada dalam sambungan pada nama fail. Aplikasi ini adalah sangat ringkas dan mudah untuk digunakan dan mempunyai antaramuka pengguna (user interface) yang sangat ringkas.


Ini adalah tetingkap pertama yang akan terpapar apabila anda akan menjalankan perisian untuk kali pertama selepas memuat turun dan memasang ia. Perisian tidak memerlukan pemasangan dan akan berjalan secara langsung dari fail exe yang anda dapat selepas mengekstrak fail ZIP. Tetapi bagi apliksai ini, anda perlu untuk memuat turun aplikasi serta fail definisi XML. Selepas memuat turun fail definisi XML, anda perlu unzip fail-fail ke dalam direktori yang sama di mana aplikasi itu dipasang. Selepas berbuat demikian apabila anda akan membuka aplikasi, klik pada butang "Rescan Defs" untuk muatkan tandatangan fail. Proses ini perlu dilakukan sekali sahaja. Sekarang anda dengan mudah memilih fail menggunakan butang Browse atau anda juga boleh menyeret dan lepaskan fail ke dalam aplikasi itu dan tekan "Analyze" dan ia akan memberi anda semua jenis fail yang sepadan.



Selepas anda tahu jenis fail yang anda perlu tahu aplikasi yang diperlukan untuk membuka jenis fail tertentu. Perkara pertama yang anda boleh lakukan adalah Google ia. Tetapi ada cara yang lebih mudah dan ia adalah Wolfram Alpha. Pergi ke link ini dan taipkan sambungan yang telah diberikan kepada anda oleh TrIDNet, lihat aplikasi yang mana anda boleh gunakan untuk membuka fail ini.

Muat turun TrIDNet

via - Labnol

bacaan tambahan -

Cari Jenis Fail Yang Tanpa Sebarang Sambungan

Cari Program Untuk Buka Fail Tidak Diketahui Sambungannya

------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: perisian ini nampak seperti leceh dan tiada kepentingan sangat. tapi bagi mereka yg bekerja menguruskan fail-fail dalam komputer, ia sangat berguna dan boleh menjimatkan masa. selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment