Wednesday, November 28, 2012

Pastikan Break-free Sambungan WiFi Daripada Laptop Windows Anda

OLEH SHOUMESH PADA JANUARI 2, 2012
sumber: http://www.troublefixers.com/wifi-connection-keeps-dropping-on-windows-laptop/

Kadang-kadang apabila anda menggunakan Sambungan WLAN anda atau WiFi anda mungkin melihat aktiviti latar belakang imbasan untuk rangkaian wayarles. Imbasan ini meningkatkan masa kependaman (latency) sambungan wayarles tetapi ia seketika boleh memecah penyambungan WiFi anda yang boleh menyebabkan panggilan VOIP terputus, penayangan video tersangkut atau kadang-kadang pemotongan ( disconnection) daripada permainan dalam talian.
Hari ini saya telah mendapat alat freeware untuk anda bernama WLAN Optimizer yang akan membantu anda untuk melumpuhkan imbasan latar belakang yang berlaku untuk rangkaian WLAN atau WiFi. Aplikasi ini adalah sangat berguna untuk peminat permainan dalam talian dan audio dalam talian dan video streaming. Aplikasi ini secara automatik akan cuba untuk mengoptimumkan sambungan wayarles apabila ia aktif. jika anda mahu aplikasi ini aktif apabila Windows bermula, maka anda boleh membuat menetapkannya. jika ia tidak diperlukan, anda boleh menutup WLAN Optimizer yang akan memulihkan Windows kepada nilai standard untuk WLAN.



Anda boleh menguji untuk sela tetap dalam sambungan wayarles anda dengan membuka Command Line dalam Windows. Pertama Klik di Start -> Kemudian  taip "cmd" di dalam kotak carian dan tekan enter -> tetingkap hitam  akan terbuka, dalam tetingkap ini, taip Alamat  ping –t IP anda. Sekarang perhatikan hasil arahan dan lihat jika anda terjejas oleh pancang atau tidak. Dalam WLAN terdapat perkhidmatan dipanggil perkhidmatan AutoConfig yang bertanggungjawab untuk imbasan yang berlaku apabila komputer sudah disambungkan ke rangkaian wayarles. Perkhidmatan ini boleh menyebabkan kelewatan sehingga lima saat. Ia tidak boleh dilumpuhkan kerana ia diperlukan untuk mewujudkan sambungan. Aplikasi ini boleh melumpuhkan perkhidmatan ini supaya tiada imbasan selanjutnya dilakukan selepas sambungan diwujudkan.



Ini adalah skrin pertama yang akan terbuka apabila kita membuka perisian untuk kali pertama selepas memuat turun dan memasang ia. Ia mempunyai dua tab; Status dan Setting. tab pertama iaitu  Status mempunyai tiga pilihan. Pilihan pertama adalah AutoConfig yang akan diaktifkan hanya untuk pengguna yang mempunyai hak Penyelarasn (admin). Pilihan kedua akan menentukan sama ada imbasan latar belakang ON atau OFF. Pilihan ketiga Streaming mode ini boleh dilumpuhkan pada sistem anda bergantung kepada peranti sama ada pilihan ini disokong atau tidak.



Tab kedua ialah tab Setting yang mempunyai dua bahagian Startup Setting dan tweaks. Startup Setting mempunyai dua pilihan; Mula Dengan Windows dan Mula dikecikkan ke tray. Secara lalai, tiada pilihan dipilih dalam Startup Setting. Tweak mempunyai tiga pilihan; Disable AutoConfig, Matikan imbasan latar belakang  dan Dayakan mod Streaming. Secara lalai hanya pilihan Matikan imbasan latar belakang  dipilih. Pilihan pertama; Lumpuhkan AutoConfig akan dikaburkan, untuk membolehkan bahawa pilihan anda akan perlu untuk menjalankan perisian "Run As Administrator".

Muat Turun WLAN Optimizer

----------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: amat sesuai lagi bagi pengguna wayarles yang mempunyai banyak tangkapan wayarles disekitar. selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment