Tuesday, November 20, 2012

ralat 0x0000007F selepas Install Windows 7 SP1



OLEH ROHIT KHURANA PADA NOVEMBER 9, 2012
sumber: http://www.troublefixers.com/windows-7-crashes-with-blue-screen-of-death-error-code-0x0000007f-after-installing-sp1/

Windows adalah salah satu sistem operasi yang paling banyak digunakan apabila ia datang kepada komputer dan komputer riba, tetapi ia telah berkongsi sendiri masalah yang dikaitkan dengannya. Biasanya Windows 7 adalah agak stabil dan tidak menimbulkan banyak terhempas masalah apabila berbanding dengan versi terdahulu Windows. Tetapi terdapat faktor-faktor di luar kawalan Microsoft yang paling masa yang bertanggungjawab bagi kemalangan itu atau BSOD atau Death Blue Screen yang menghentikan Windows OS.

Salah satu masalah seperti yang dilaporkan oleh beberapa pembaca bahawa kemalangan PC Windows 7 dengan BOSD dan kesilapan kod 0x0000007F selepas memasang Windows 7 pek perkhidmatan 1 (SP 1). Di talian carian dan beberapa penyiasatan , kita mendapati bahawa masalah ini datang dengan komputer menjalankan beberapa perisian Anti-Virus tertentu semasa SP1 sedang dipasang. Anti-Virus boleh mengganggu atau menyebabkan halangan dalam pemasangan yang betul daripada SP1 dan ini boleh membawa kepada keadaan.



Penyelesaian: Penyelesaian melibatkan uninstall SP1 dan memasang semula apabila Anti-Virus dimatikan. Untuk uninstall SP1, anda boleh mengikuti salah satu daripada dua kaedah di bawah.

Kaedah 1: Pergi ke Control Panel > Programs and Features,  Cari update “Service Pack for Microsoft Windows (KB 976932)” dan klik pada uninstall.

Kaedah 2: Run command prompt as administrator dan taipkan di bawah arahan dalam command prompt   dan tekan enter:

wusa.exe / buang / kb: 976932

Selepas pek perkhidmatan sepenuhnya dipasang, mulakan semula komputer dan turn-off anti-virus atau real time protection feature. Selepas  real time protection feature Anti-Virus dimatikan, pasang SP1 sekali lagi. Mulakan semula komputer dan menghidupkan Anti-Virus sebelum menggunakan komputer sekali lagi.

Kaedah di atas patut boleh menyelesaikan masalah Blue Screen of Death yang kod ralatnya 0x0000007F. Kami berharap anda mencuba tutorial di atas mudah untuk diikuti.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: kadang-kadang kalau salah install perisian pun akan berlaku keadaan ini. jadi, pastikan perisian andalah yang bersesuaian... :)

No comments:

Post a Comment