Wednesday, December 12, 2012

Papar, Kawal, Pantau Dan Urus Sebarang Komputer Windows Dalam LAN atau Internet Secara Jauh

oleh SHOUMESH pada JANUARI 4, 2012

Hari ini saya telah mendapat aplikasi yang bernama Remote Utilities yang boleh digunakan untuk melakukan akses jauh dengan komputer lain dengan memintas firewall. Perisian juga dikenali sebagai perisian kawalan desktop yang menyediakan keselamat dan akses yang mudah ke PC kawalan. Menggunakan perisian ini, anda boleh melihat skrin komputer kawalan dan mengendalikan papan kekunci dan tetikus menggunakan papan kekunci dan tetikus anda. Perisian ini boleh digunakan dengan menyambung melalui LAN atau Internet di mana kedua-dua sambungan ditetapkan menggunakan alamat IP individu Windows Komputer. Syarikat yang telah membuat perisian telah memberikan ia satu slogan iaitu "The Swiss Army Knife Of Remote Computing".
Permohonan itu pada asasnya terdiri daripada dua komponen iaitu RUT-Viewer pada komputer tempatan dan RUT-Server pada komputer kawalan. Dari RUT-Viewer anda boleh mengakses berapa banyak komputer yang jauh menggunakan sama ada LAN atau sambungan internet. RUT-Server perlu dipasang pada PC kawalan anda untuk mentadbir atau mahu untuk menyokong. Aplikasi tersebut mempunyai kaedah yang berbeza sambungan untuk tugas-tugas yang berbeza di mana anda perlukan untuk melaksanakan pada PC kawalan iaitu Kawalan Penuh (Full Control) dan Paparan sahaja (View Only). Mod Pemindahan Fail digunakan untuk memindahkan fail dari satu sistem yang lain. Aplikasi ini adalah sangat selamat di mana ia memerlukan untuk memastikan kata laluan keselamatan dan pemindahan data adalah antara dua terminal. Ia menggunakan penyulitan (encryption) data untuk menghantar lebih rangkaian menggunakan penyulitan algoritma  yang mempunyai 2048 kunci bit awam dan 256 bit kunci sesi. Perisian itu serasi dengan Windows XP, Windows Vista, Windows 7 , Windows 2000 dan Windows Server 2008/2003. Ia juga serasi dengan sistem 32-bit serta sistem 64-bit.



Ini adalah tetingkap pertama yang akan terpapar apabila anda akan menjalankan perisian untuk kali pertama selepas memuat turun dan mebukanya. Perisian ini tidak memerlukan pemasangan dan akan berjalan secara langsung dari fail exe yang anda akan dapat selepas mengekstrak fail ZIP. Aplikasi tersebut mempunyai lima toolbar pilihan; Connection, View, Tools, Remote install and Help. Imej di atas menunjukkan pilihan dalam menu Connection. Mod pelbagai boleh digunakan di mana anda boleh menyambung dua sistem yang dinyatakan di  sebelah kanan tetingkap segiempat yang berlabel "modes".



Imej di atas menunjukkan pilihan menu di menu View. Pilihan yang penting dalam menu ini adalah Show groups, Show connection modes, configure connection modes panel and Reset panels.



Imej di atas menunjukkan menu Tools yang mempunyai pilihan seperti Ping, Refresh Status, Language, Default connection properties and Options. Pilihan Ping digunakan untuk menghantar mesej teks kepada komputer lain. Pilihan Language digunakan untuk memilih bahasa. Default connection properties akan memberi anda pilihan untuk mengubah suai properties sambungan. Pilihan Options akan memberi anda pilihan untuk mengubah suai pelbagai perkara seperti hotkeys, remote screen, File transfer, Update dan Search.



Menu Remote Install telah terbina dalam Remote Installation tool yang membolehkan anda secara automatik menggunakan RUT-Server dalam rangkaian atau persekitaran workgroup.

Download Utiliti Jauh

---------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: setakat ini, interface perisian ini lebih mudah berbanding dengan perisian kawalan yang saya pernah guna. selamat mencuba...

ciliboh 2: maaf lama tak update... browser problem + bertapa di kampung....

No comments:

Post a Comment