Sunday, December 16, 2012

Buat Pintasan Sendiri Papan Kekunci Untuk MPH Menggunakan Mana-mana Media Player

oleh SHOUMESH pada JANUARI 11, 2012
sumber: http://www.troublefixers.com/keyboard-shortcuts-for-windows-media-player-using-mph/

Kadang-kadang apabila anda menggunakan pemain media yang berbeza untuk mendengar lagu-lagu maka salah satu perkara yang merunsingkan anda yang paling kekunci pintasan yang berlainan bagi pemain media yang berbeza. Anda mesti tertanya-tanya mengapa anda tidak boleh menggunakan set sama kunci untuk semua pemain media yang boleh didapati di luar sana. Tetapi hari ini saya telah mendapat permohonan yang dinamakan MPH (Media Player hotkeys) yang akan membantu anda untuk mengkonfigurasi hotkeys untuk 21 pemain media yang berbeza. Mengkonfigurasi hotkeys bermakna bahawa anda akan dapat menggunakan pemain media walaupun tingkap pemain media tidak adalah tetingkap aktif dan anda bekerja pada sesuatu yang lain yang bermaksud anda tidak perlu membawa tingkap pemain media sekali lagi hanya untuk menukar lagu atau menjedakan mereka.
Sesetengah pemain media mempunyai sokongan untuk hotkeys global sedangkan sebahagian daripada mereka menyokong kekunci media yang datang terbina dalam beberapa keyboard. Perisian ini menyokong 21 pemain yang berbeza iaitu 1×1, AIMP, AIMP3, ALPlayer, ALSong, Billy, CoolPlayer, Foobar2000 WA, Foobar2000, KMPlayer, Light Alloy, Media Player Classic, PotPlayer, Quintessential Media Player, Screamer Radio, STP, Spider Player, Trout, VLC, Winamp, and Windows Media Player.



Ini adalah tetingkap pertama yang akan terpapar apabila anda akan menjalankan perisian untuk kali pertama selepas memuat turun dan memasang ia. Perisian tidak memerlukan pemasangan dan akan berjalan secara langsung dari fail exe yang anda akan mendapat selepas mengekstrak fail ZIP. Perisian ini mempunyai empat tab iaitu Hotkeys, Players, Options and Help. Tab hotkeys akan memberi anda pilihan untuk Tambah kunci panas untuk apa-apa tindakan seperti PlayPause, Play, Pause, Stop, Previous, Next, Volume up, Volume down, Volume mute, Show /hide player, Show popup menu.



Tetingkap di atas akan terpapar apabila anda akan klik pada butang Tambah Hotkey. Tetingkap akan memberi anda pilihan untuk memilih mana-mana kombinasi kekunci untuk Hotkey. Pilihan Edit Hotkey akan memberi anda pilihan Edit kombinasi hotkey dan membuka tetingkap yang sama untuk mengedit kombinasi kekunci panas. Padam pilihan hotkey akan memberi anda pilihan untuk memadam hotkey yang dipilih.



Tab kedua ialah tab Pemain yang akan menunjukkan kepada anda senarai semua pemain yang disokong laman web rasmi mereka dan juga beberapa nota tentang semua pemain dan kira-kira pelbagai arahan mereka menyokong.



Tab ketiga ialah tab pilihan. Ia mempunyai lima pilihan Mula dengan Windows, Mula diminimumkan, Kurangkan dulang, Tutup dulang dan saiz ikon menu Popup. Pertama empat pilihan adalah dibiarkan secara lalai mereka boleh dipilih dengan memilih kotak semak di hadapan mereka bergantung kepada keperluan.Ikon menu popup saiz mempunyai drop down yang mempunyai lima saiz. Kita boleh melaraskan saiz ikon dan kemudian menguji saiz menggunakan butang Ujian yang akan menunjukkan kepada kita saiz menu yang kita telah pilih.

Muat turun MPH (hotkeys Media Player).

-----------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: walaupun pada papan kekunci anda ade butang kawalan media, sesetengah sistem operasi tidak menyokong kebolehan papan tersebut. jadi, dengan perisian ini boleh membantu anda..... selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment