Friday, November 4, 2011

Mendapatkan Maklumat Masalah "Blue Screen of Death"

OLEH SHOUMESH ON OCTOBER 12, 2011
sumber asal: http://www.troublefixers.com/find-blue-screen-of-death-error-information/


Beberapa kali semasa bekerja di dalam komputer kita, kita akan mendapat BSOD (Blue Screen of Death).Apabila ini berlaku anda tidak boleh berbuat apa-apa kecuali untuk menutup komputer dan memulakan semula sekali lagi. Dalam kes anda fail-fail akan mendapatkan rasuah sistem tidak akan memulakan semula lagi dan anda akan mempunyai format semula. Tetapi jika komputer anda membuka, anda boleh mengimbas fail yang dicipta akibat kemalangan BSOD. Saya telah mendapat satu alat yang dinamakan BlueScreenView yang akan membantu anda untuk mencari sebab untuk kemalangan. Permohonan tersebut akan membaca file dump dan akan menunjukkan kepada anda maklumat seperti tarikh, masa, bug cek kod, rentetan cek bug, penerangan file, versi, produk, syarikat dan maklumat lain berkenaan dengan kemalangan.





Ini adalah tetingkap pertama yang akan terpapar apabila anda akan menjalankan perisian untuk kali pertama selepas memuat turunnya. Perisian tidak memerlukan pemasangan dan akan berlangsung secara langsung dari file exe yang anda akan mendapat selepas mengekstrak fail ZIP. Pelbagai toolbar options yang terdapat dalam perisian File, Edit, View, Pilihan dan Bantuan. Terdapat sebuah bar ikon betul-betul di bawah toolbar yang mempunyai ikon seperti pilihan Advanced, Simpan Pilihan Terpilih, Refresh, Salin Terpilih Item, Hartanah, Cari dan Keluar.



Menu File mempunyai pilihan seperti Simpan Item yang dipilih, Hartanah, Google Search - Bug Semak + Pemandu dan Keluar. Simpan Terpilih Item pilihan digunakan untuk menyimpan item yang dipilih. Pilihan Properties digunakan untuk membuka pilihan sifat-sifat fail yang dipilih. Google Search - opsyen Semak Bug digunakan untuk memeriksa kod ralat di Google untuk penyelesaian.



Menu Edit mempunyai beberapa pilihan asas seperti Cari, Salin Item yang dipilih, Explorer Salin, Pilih Semua dan Nyahpilih Semua. Cari pilihan untuk mencari entri tertentu dalam senarai. Select All dan Nyahpilih Semua pilihan yang digunakan untuk memilih dan menyahpilih semua barang-barang yang hadir.



Menu View mengandungi pilihan seperti Talian Grid Papar, Papar Tips Tool, Mark Baris Ganjil / Malah, Laporan HTML - Semua Item, Laporan HTML - Item Pilihan, Pilih Lajur dan Lajur Saiz Auto. Mark Ganjil / Malah Baris pilihan digunakan untuk menandakan baris dan baris genap ganjil dengan warna kelabu dan putih. Talian Grid Show digunakan untuk menunjukkan garis-garis grid di antara tiang-tiang. HTML laporan boleh dihasilkan sama ada untuk semua item atau item yang dipilih menggunakan Laporan HTML - Semua Item dan Laporan HTML - Item pilihan Terpilih. Lajur Pilih digunakan untuk memilih apa semua ruangan yang anda mahu lihat dalam alat. Lajur Saiz Auto digunakan untuk saiz auto tiang mengikut data yang mereka ada.



Pilihan Hartanah menu pilihan seperti Mod Anak Tetingkap Rendah, Pemandu Mark Found Dalam Stack Tunai, Papar waktu GMT, Tambah Line Header File CSV / tab-delimited, Pilihan Advanced. Mod Anak Tetingkap yang lebih rendah telah Pilihan seperti Semua Pemandu, Pemandu Hanya Ditemukan Di Skrin Stack, Blue in Style XP, Output DumpChk dan Data mentah.






---------------------------------------------------------------------------------------------
ciliboh: klu jd skali-skala biru, xpe. klu dh asyik kuar biru je, ready-ready la duit nak anta baiki kat kedai ye...

6 comments:

  1. wah, blog yg mantap TMK..bolehlah berkongsi idea..jgn lupe follow saya yer..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih... saya hanya alih bahasa dan berkongsi sahaja...

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. There is Digeus I recommend to use this software when operational system doesn't boot up, freezes, chashes or hangs. I also use Windows Tune Up Suite form Windsty. It protects your computer from system crashes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks 4 the suggestion. i will try it. thank you...

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete