Saturday, August 13, 2011

Bateri Laptop (Alih Bahasa)



Tips bagi Bateri Laptop yang lebih panjang-Tahan
oleh Dave Johnson

Thursday, August 11, 2011


Belanjawan Perkakasan rasa secubit ekonomi kita yang hangat-hangat kuku, dan banyak syarikat yang membuat pekerja menggunakan komputer riba mereka lebih lama. Jika anda bermula untuk memberitahu masyarakat anda untuk terus menutup bersama-sama dengan komputer riba mereka selama empat atau lima tahun dan bukan hanya tiga, anda mungkin berjalan ke dalam perbelanjaan di luar jangkaan: bateri laptop mati.

Well, untuk berlaku adil, bateri komputer riba anda mungkin tidak benar-benar mati. Tetapi oleh kerana bateri Lithium Ion cenderung untuk kehilangan kira-kira 20% daripada kapasiti mereka setiap tahun, laptop berusia tiga tahun yang biasa mungkin hanya mendapat kira-kira satu jam atau lebih atas tuduhan, yang mungkin tidak dapat warga anda melalui seluruh mesyuarat. Berikut adalah empat tips mudah untuk mencegah hari yang anda perlukan untuk menggantikan mereka bateri:



Pastikan ia sejuk. Haba adalah pembunuh utama bateri. Beritahu kakitangan anda untuk berhati-hati untuk tidak membiarkan komputer riba mereka terlalu panas. Salah satu cara yang sama yang berlaku adalah membungkus laptop berjalan ke dalam beg galas atau beg bimbit. Jika laptop gagal untuk pergi tidur (dan mari kita hadapi - glitches tidur adalah biasa), kemudian laptop boleh mendapatkan gila panas dalam ruang yang tertutup. Anda hampir boleh bau kehilangan panjang umur bateri.

Rekondisi bateri anda secara berkala. Kebanyakan pengeluar komputer riba (kecuali Apple) tidak amnya memberitahu anda tentang perkara ini, tetapi satu proses yang mudah dikenali sebagai pemulihan (atau sekali-sekala, menyusun semula) boleh memberi nafas baru ke dalam bateri komputer riba anda dan menambah kapasiti kembali . Untuk melakukan itu, matikan screen saver anda dan apa-apa alat kuasa pengurusan lain yang meletakkan PC anda tidur. Mengecas penuh laptop, dan kemudian biarkan ia berjalan sepanjang jalan ke bawah - kanan sehingga ia kuasa kerana kekurangan jus. Kemudian mengenakan bayaran kembali lagi dan mengembalikan kuasa pengurusan barang-barang anda. Lakukan ini setiap beberapa bulan (seperti tiga kali setahun).

Buang apabila anda tidak menggunakannya. Apabila anda meninggalkan komputer riba anda dipasang di meja anda sepanjang hari setiap hari, bateri tidak pernah mendapat peluang untuk melepaskan dan cas semula - yang penting untuk kesihatan jangka panjang. Mujurlah, terdapat penyelesaian mudah: Keluarkan bateri. Selagi laptop anda disambungkan kepada kuasa AC, bateri tidak perlu, ia akan berjalan tanpanya. Hanya ingat pop semula sebelum anda mengambil komputer riba anda sekarang juga.

Bermula dengan bateri bersaiz super-. Apabila anda membeli pusingan anda daripada komputer riba, upgrade ke bateri yang dipanjangkan hayat. Bukan itu sahaja, ia akan memberikan anda dengan ketara lagi runtime bermula dengan - hebat untuk pahlawan jalan raya dan orang lain yang bekerja jauh daripada pejabat banyak - tetapi kerugian yang tidak dapat dielakkan hayat bateri akan memberi kesan yang kurang ketara. Kos tambahan bateri yang lebih besar bernilai pelaburan, kerana mereka berpanjangan ketara lebih lama

sumber asal: http://finance.yahoo.com/career-work/article/113310/longer-lasting-laptop-battery-bnet





CILIBOH1: agak kelaka jgk translation yang dibuat oleh google... tp sekurang2nye boleh paham kut...

CILIB0H2: harga satu bateri laptop kebiasaan adalah RM300 ke atas. agak x berbaloi klu bateri sedia ada rosak untuk membelinya yang baru... jdi guna n jagalah sebaiknya.

No comments:

Post a Comment